Saturday, May 14, 2011


apa itu iman ye???
kita nie beruntung di lahirkan terus je bergelar Islam, sbb itulah kita nie tidak merasakan bahawa iman dan Islam itu sangat- sangatlah penting. Kalau kita tengok org2 yang baru memeluk Islam, masyaallah hebatnya amalan, iman mereka terhadap Allah mengalahkan kita yang lahir-lahir jer terus Islam.
Pada penulisan saya kali ini suka untuk saya berkongsi dengan sahabat semua tentang peringkat iman ini, moga memberi manafaat kepada semua yang membacanya.

Peringkat2 Iman:

1) Iman taklid (beriman kerana ikut ikutan tanpa ilmu. Iman ini tertolak)
  • cth: seorang yang lahir daripada keluarga beragama Islam tetapi tiada langsung pengetahuan tentang agama, kepercayaan dan ibadah di bina atas dasar taklid(mengikut buta).
2) Iman ilmu (seorang yang sudah mempunyai ilmu tentang agama tetapi tiada penghayatan dalam hatinya. Iman sekadar pada akal, bukan di hati yakni tiada kemahuan untuk beragama)
  • cth: seorang pelajar yang mempelajari subjek agama semata mata untuk lulus dalam peperiksaan. Ilmu yang di pelajari tidak pernah dihayati apatah lagi untuk beramal.
3) Iman 'ayan (mujahadah yakni adailmu agama dan ada keinginan untuk melaksanakan segala perintah syariah tetapi masih perlu bermujahadah)
  • cth: seorang pelajar universiti yang ada kemahuan untuk menjadikan Islam sebagai cara hidup. Ilmu dan kemahuan sudah ada namun akibat pengaruh rakan sebaya dan suasanakampus, dia masih perlu bermujahadah untuk melaksanakan tuntutan Islam dan meninggalkan larangannya.
4) Iman haq (anugerah oleh Allah yang boleh di raih usaha yang berterusan dan hanya iman tahapini sahaja yang akan merasai kemanisan iman, menurut perintah dan meninggalkan larangan terasa mudah. Malah ada kelazatan dalam beribadah)

di mankah kedudukan iman kita ye??? cuba kita muhasabah balik
lanyakkah kita bergelar penghuni syurga sekarang??

No comments:

Post a Comment